Registratie van een schenking: in een handomdraai
Volgens het Burgerlijk Wetboek dient iedere schenking via een notariële akte te gebeuren. Maar er zijn ook alternatieven, waardoor een bezoek aan de notaris vermeden kan worden. Om meer rechtszekerheid te bekomen, kan u onderhandse schenkingen vrijwillig laten registeren.
Schenking van een roerend goed
Fysieke goederen, zoals bijvoorbeeld juwelen of een kunstwerk, kan u schenken via een handgift. Een overdracht van gelden of effecten van de ene bankrekening naar de andere gebeurt via een bankgift. Een hand- of bankgift geeft op zich geen aanleiding tot het betalen van schenkbelasting en gebeurt dus in principe belastingvrij, maar er is wel een risico aan verbonden. Wanneer u als schenker binnen de 3 jaar na een niet-geregistreerde schenking komt te overlijden, dan zal de begiftigde hier alsnog erfbelasting op verschuldigd zijn. In het Waalse Gewest geldt een verdachte periode van 5 jaar.
Deze erfbelasting kan vermeden worden wanneer u ervoor kiest de schenking vrijwillig te laten registreren en bijgevolg schenkbelasting te betalen. De schenkbelasting bedraagt in Vlaanderen 3% voor schenkingen in rechte lijn en tussen partners en 7% voor schenkingen aan alle andere personen.
Ondanks er schenkbelasting betaald moet worden, zijn er toch heel wat voordelen gekoppeld aan een registratie. Zoals reeds aangehaald, wordt in eerste instantie erfbelasting op het geschonken goed vermeden wanneer de schenker binnen de 3 jaar (of 5 jaar) na schenking komt te overlijden. Erfbelasting zal vaak hoger zijn dan schenkbelasting. Bovendien hebben zowel de schenker als de begiftigde meer rechtszekerheid en bewijs in handen na registratie. Dit is belangrijk naar de fiscus toe om te vermijden dat er later nog erfbelasting moet worden betaald, maar ook om misverstanden te vermijden naar andere erfgenamen toe.
Hoe een schenking registreren?
Tot voor kort had u maar twee mogelijkheden om een onderhandse akte van een roerende schenking te laten registreren. Een eerste optie is de onderhandse akte ter registratie aanbieden via de post naar één van scanningscentra. Bij hoogdringendheid heeft u ook de mogelijkheid om de schenking ter plaatse in het kantoor Rechtszekerheid (op afspraak) te laten registreren. Sinds mei 2022 is er nu ook een derde mogelijkheid om uw schenking te laten registeren, namelijk online via MyMinfin.
De online registratie via MyMinfin is in principe 24/7 mogelijk en gebeurt als volgt:
- U dient de schenkingsdocumenten (intentiebrief en erkenningsbrief) samen te voegen tot één pdf-document. Deze documenten moeten volgende gegevens bevatten: handtekeningen van schenker en begiftigde, identiteitsgegevens en de officiële aanvaarding door de begiftigde.
- U meldt u aan op MyMinfin.be.
- Ga naar het tabblad ‘Mijn interacties’ en kies voor ‘Een document indienen’.
- Duid aan of u het document in eigen naam of voor iemand anders ter registratie aanbiedt.
- Kies bij ‘type document’ voor ‘Roerende schenking’.
- Klik op de knop ‘klik om de bestanden te selecteren’.
- Selecteer het schenkingsdocument in pdf-formaat op uw pc en klik op de knop ‘openen’.
- Klik op ‘indienen’ en uw aanvraag is verstuurd.
Wanneer de schenking voldoet aan de wettelijke voorwaarden van registratie, dan zal u via MyMinfin ook een betalingsbericht/aanslagbiljet ontvangen.
Wanneer is een schenking geregistreerd?
In het Vlaamse Gewest wordt een schenking geregistreerd op datum van ontvangst van het document via MyMinfin of via de post, indien dit binnen de kantooruren plaatsvindt. Ontvangt het bevoegde kantoor Rechtszekerheid het document buiten de kantooruren (vb. tijdens het weekend), dan wordt de schenking geregistreerd op de eerstvolgende werkdag.
Bovendien is de betaling van schenkbelasting in Vlaanderen geen vereiste om het tijdstip van registratie te bepalen. Vlabel zal op haar beurt de verschuldigde belasting vorderen. In het Brussels Hoofdstedelijk en Waals Gewest zal daarentegen een schenking pas geregistreerd worden eens de schenkbelasting effectief betaald is.
Conclusie
Denkt u eraan om een deel van uw roerend vermogen reeds bij leven weg te schenken? Neem gerust contact op met Strategica voor een weloverwogen advies.
Tine en Liese maken deel uit van het fiscaal en juridisch team binnen Strategica.
Tine heeft de master-na-master Fiscaal recht behaald en heeft zich als fiscale adviseur gespecialiseerd op het vlak van inkomstenbelasting, Liese behaalde na haar master Handelswetenschappen Fiscaliteit een postgraduaat Fiscaal Recht & Fiscale Praktijk. Zij neemt als adviseur het fiscale luik van de dossiers op zich
Blijf geïnformeerd
Blijf op de hoogte van de actualiteit over financiële planning. Schrijf u in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.
Ontdek meer van onze nieuwsartikels omtrent vermogens- en successieplanning.
Neem deel aan onze infosessies
De Strategica-experten komen regelmatig aan het woord tijdens onze gratis regionale en online infosessies over de verschillende domeinen van financiële planning.