Hoe groter de wagen, hoe kleiner de batterij: Fake hybrides worden afgestraft

Strategica - Hoe groter de wagen, hoe kleiner de batterij: Fake hybrides worden afgestraft

In de hervorming van de vennootschapsbelasting gaat men ook de autofiscaliteit onder handen nemen.

Plug-inhybride wagens, die zowel een verbrandingsmotor als een batterij bevatten, groeien aan populariteit de laatste jaren. Sommige wagens worden echter wel aanzien als “fake hybrides”. Deze wagens bezitten weliswaar een kleine batterij, maar deze wordt amper gebruikt omdat ze te licht is of amper opgeladen wordt. Denk maar aan de hybride varianten van de Porsche Cayenne, de BMW X5 of de Volvo XC90.

Plug-inhybride wagens zijn algemeen duurder, maar wel fiscaal interessanter. Het belastingvoordeel is op heden namelijk veel groter dan bij gewone wagens. Ondanks hun milieuvriendelijk imago, produceren deze “fake hybrides” toch een relatief grote CO² uitstoot, waardoor de fiscale voordelen niet fair zijn. De federale regering zal hier dan ook paal en perk aan stellen. Voortaan zal het hybride karakter beoordeeld worden aan de hand van de energiecapaciteit van de batterij ten opzichte van het gewicht van de wagen.

Deze hervorming zal pas ingaan vanaf 2020. Wie voordien nog een fake hybride koopt, valt onder de huidige regels.

Tot slot melden we nog dat de elektrische wagens vanaf 2020 nog ‘slechts’ 100% aftrekbaar zullen zijn en niet langer 120%.  

Strategica - Hoe groter de wagen, hoe kleiner de batterij: Fake hybrides worden afgestraft
"Er is een hechte vertrouwensband ontstaan met onze adviseur, die steeds bereikbaar is voor onze vragen"
Van Nieuwenhove & Bracke - Gent

contacteer ons

Contactpagina