Fiscale hervormingen: wat kunnen we verwachten?
Midden 2022 werd de blauwdruk voor een bredere fiscale hervorming gelanceerd door de minister van Financiën. Immers, de fiscaliteit die we op vandaag kennen, is niet meer afgestemd op onze huidige samenleving. Er wordt gestreefd naar een moderner, eenvoudiger en meer rechtvaardig belastingstelsel met het doel om werken en ondernemen te stimuleren. Om dit alles te kunnen financieren zouden vermogen, ongezonde consumptie en vervuiling zwaarder belast worden.
Op 2 maart 2023 lanceerde minister Van Peteghem een reeks voorstellen die hij in de eerste fase van de hervorming wenst door te voeren, en dit graag vanaf 1 januari 2024.
Samenleving
We kunnen het niet langer ontkennen, onze maatschappij evolueert naar nieuwe samenlevingsvormen. Meer en meer verdwijnt de klassieke gezinssituatie in België. Denk maar aan het toenemend aantal nieuw-samengestelde gezinnen, het toenemend aantal alleenstaanden… Volgende stappen worden in de nota vermeld:
- Om de verschillen tussen alleenstaanden en koppels weg te werken, wordt het huwelijksquotiënt uitgedoofd. Hiervoor wordt een overgangsperiode van 20 jaar voorzien.
- De belastingvermindering voor kinderopvang zou trapsgewijs verhogen.
- Onderhoudsuitkeringen in een co-ouderschap zijn op heden ten belope van 80% aftrekbaar. Wie de uitkering ontvangt, wordt erop belast. Om de gezinsfiscaliteit eerlijker te maken, wenst de minister dit systeem volledig af te schaffen. Er wordt ook hier een overgangsperiode voorzien.
Arbeid
“Meer netto voor iedereen die werkt” is één van de kernpunten in de fiscale hervorming. Met andere woorden, werken moet meer lonen. Wat uw beroepsinkomen betreft, liggen volgende voorstellen op tafel:
- De belastingvrije som wordt verhoogd van € 10 160 euro naar € 13 500.
- Beroepsinkomsten zijn in de personenbelasting onderhevig aan progressieve tarieven van 25% tot 50%. Om de belastingdruk te verlagen, wordt de schijf van 45% breder gemaakt (nl. tot € 60 000 i.p.v. € 46 440). Op die manier zouden minder mensen in de hoogste schijf van 50% terechtkomen.
Daarnaast zou ook de fiscaliteit rond bepaalde voordelen in natura onder handen worden genomen. De voordelen m.b.t. privégebruik van de woning, verwarming en elektriciteit, die nu forfaitair gewaardeerd worden, zouden voortaan belast worden op de werkelijke waarde (wat een belastingverhoging impliceert). De fiscaliteit omtrent het voordeel in natura van de bedrijfswagen wordt niet gewijzigd.
Aandelenopties zijn voor velen een onderdeel van het verloningspakket. Het systeem van optieplannen zou hervormd worden door het gebruik ervan te beperken tot aandelen van de werkgever of van een verbonden vennootschap. Ook zou de taxatie pas plaatsvinden bij realisatie.
Pensioen
Er wordt geopperd om de bestaande 80% regel op te heffen en te vervangen door een eenvoudiger systeem. Zo zou de aftrekbare premie van een IPT bepaald worden als een percentage van de bruto jaarbezoldiging van het jaar zelf. Het storten van een backservice zou niet meer mogelijk zijn.
Merkwaardig, de aanvullende pensioenopbouw uit de 3de pijler wordt in de recente nota van minister Van Peteghem niet genoemd. In de media daarentegen kent deze wel veel aandacht.
Het is reeds bekend dat de fiscale korf van het langetermijnsparen niet langer gevuld zal kunnen worden met kapitaalaflossingen van hypothecaire leningen, afgesloten na 1/1/2024, voor beleggingsvastgoed of een tweede verblijf. Er is echter veel tumult of vraag naar de impact voor de premies van fiscale levensverzekeringen die evenzeer deze fiscale ruimte kunnen benutten.
Daarnaast zou ook het verhoogde maximum inzake pensioensparen (€ 1.270) verdwijnen. Het gewone maximum van € 990 per jaar blijft wel behouden.
Vermogen en consumptie
- De jaarlijkse taks op effectenrekeningen boven 1 miljoen euro zou verdubbelen van 0,15% naar 0,3%.
- De BTW tarieven worden geharmoniseerd tot 9% (i.p.v. 6% en 12%), met behoud van het normale tarief van 21%. Energie zou wel aan 6% BTW behouden blijven. Tevens wordt een 0%-tarief ingevoerd voor gezonde en noodzakelijke producten.
Conclusie
Dit betreft louter een aankondiging van enkele voorstellen. Geen van deze voorstellen is dan ook definitief. Minister Van Peteghem verwacht tegen de zomer een wetsontwerp te kunnen indienen zodat de maatregelen kunnen ingaan op 1 januari 2024. Strategica volgt de evolutie van de fiscale hervormingen voor u op de voet.
Wenst u meer te weten over de hervormingen in de fiscaliteit en de wijzigingen in het vastgoedlandschap?
Aarzel niet en kom naar onze Experts on Tour!
Op 27 april in De Valkaart te Oostkamp en op 09 mei in EMotia te Erpe-Mere, zullen we twee autoriteiten op vlak van fiscaliteit en vastgoed verwelkomen. Deze experts, Prof. Dr. Michel Maus en Meester Ludo Ockier, zullen u de nodige uitleg geven rond thema’s die jullie nu aanbelangen of in de toekomst belangrijk kunnen zijn.
Inschrijven kan via: www.strategica.be/voordrachten
Tine en Liese maakt deel uit van het fiscaal en juridisch team binnen Strategica.
Tine heeft de master-na-master Fiscaal recht behaald en heeft zich als fiscale adviseur gespecialiseerd op het vlak van inkomstenbelasting, Liese behaalde na haar master Handelswetenschappen Fiscaliteit een postgraduaat Fiscaal Recht & Fiscale Praktijk. Zij neemt als adviseur het fiscale luik van de dossiers op zich.
Blijf geïnformeerd
Blijf op de hoogte van de actualiteit over financiële planning. Schrijf u in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.
Ontdek meer van onze nieuwsartikels omtrent vermogensplanning.
Neem deel aan onze infosessies
De Strategica-experten komen regelmatig aan het woord tijdens onze gratis regionale en online infosessies over de verschillende domeinen van financiële planning.